Home » Dossiers » A13 » Inspraak Trajectnota/MER A4 en A13 gestart

Inspraak Trajectnota/MER A4 en A13 gestart

Vandaag heeft Rijkswaterstaat de Trajectnota/MER studie gepresenteerd over de verlengde A4 n de verbreding van de A13. Vooral dat laatste baart ons zorgen. Een verbrede A13 (2 keer 5 rijstroken!) levert ongeveer 50% meer verkeer op langs onze woonwijk. Er is voorzien dat er een landtunnel komt. Dit is een overdekte weg op maaiveldniveau. Dat betekent dus een blok beton waar je U tegen zegt. Een brede weg zal de doorsteek naar de Delftse Hout, die nu al als enge plek aan te duiden is, een sociaal onveilige plek maken. Daarnaast zal er aan de in- en uitgang van de landtunnel zeer veel luchtverontreiniging optreden. Dat is dan ter hoogte van de afslag Delft Centrum en afslag Delft Noord. Voor een ingegraven tunnel mogen ze ons wakker maken. Van een landtunnel liggen we wakker. Via de website van inspraakpunt is alles te lezen, en kan eenvoudig ingesproken worden. Wacht daar niet mee, want dit is je enige kans. Inspreken kan tot 17 juni.

‘A4 duurste stukje asfalt’

Door GERT ONNINK

ROTTERDAM – De A4 tussen Delft en Schiedam dreigt verreweg het duurste stukje asfalt van Nederland te worden.
omstreden nieuwe autoweg door Midden-Delfland gaat zeker bijna 200 miljoen euro meer kosten dan geraamd en komt daarmee tussen de 820 en 920 miljoen euro uit, zo staat in een milieurapport dat vandaag uitkomt. De uitbreiding van de A4 – met zeven kilometer – gaat in het ergste geval 131 miljoen euro per kilometer kosten.

Volgens de Trajectnota/MER ontstaan de extra kosten doordat de route beter wordt ingepast in de omgeving. Met de A4 wordt geprobeerd de lange files tussen Den Haag en Rotterdam op te lossen.

Voor de A4 tussen Delft en Schiedam ligt op dit moment in Den Haag een bedrag van 641 miljoen euro klaar. De aanleg zou in 2011 moeten beginnen, zodat vanaf 2015 de eerste auto’s eroverheen kunnen rijden.

Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat neemt eind september samen met zijn VROM-collega Jacqueline Cramer een besluit over de aanleg. Officieel gaat het nog tussen het doortrekken van de A4 tussen Delft en Schiedam en een verbreding van de A13 tussen Den Haag en Rotterdam, maar eerder maakte de CDA-bewindsman al duidelijk een “bestuurlijke” voorkeur te hebben voor de route door Midden-Delfland.

Bron : Algemeen dagblad

Vuilnisophaaldagen