Home » 2010 » december

Monthly Archives: december 2010

A13/A16 weer in beeld

De A13/A16 met grote gevolgen voor de verkeersdrukte op de A13, is nog steeds een punt van discussie. Zie onderstaand artikel in Delft op Zondag.

Plannen voor de aanleg van de A13/A16 weer van de bezuinigingslijst geschrapt

Veel automobilisten mogen op de A13 elke dag weer aansluiten in de file. (foto: Koos Bommelé) Veel automobilisten mogen op de A13 elke dag weer aansluiten in de file. (foto: Koos Bommelé) DELFT – De discussie over de aanleg van de A4 Delft-Schiedam is nog in volle gang, maar intussen worden er al plannen gesmeed voor een nieuw stuk snelweg: de A13/A16.

Dat maakte Rijkswaterstaat vorige week bekend. Momenteel zijn de plannen voor een A13/A16 'onderwerp van overleg' tussen de minister van Infrastructuur en Milieu en bestuurders van de Stadsregio, de Provincie en de betrokken (deel-)gemeenten. Definitieve bestuurlijke afspraken over de variantkeuze en de inpassing verwacht Rijkswaterstaat binnen enkele maanden bekend te kunnen maken.

De A13/A16 is een nieuwe weg die de A20 vanaf het Tebregseplein naar de A13 bij Overschie met elkaar verbindt. Dat Rijkswaterstaat nu laat weten dat de plannen voor dit nieuwe stuk asfalt weer actueel zijn, is opmerkelijk. Eerder dit jaar, tijdens ‘de brede herwaardering', stond de aanleg van de weg op de lijst van miljardenbezuinigingen. Door de weg níet aan te leggen kon namelijk 2 miljard euro worden bespaard. Het AD/Rotterdams Dagblad berichtte in april van dit jaar dan ook dat er ‘een dikke streep' door de plannen voor een A13/A16 was gezet. Volgens de werkgroep van het ministerie is het een onrendabel project. De nieuwe weg zou bovendien te weinig opleveren op het gebied van leefbaarheid en bereikbaarheid.

Dat Rijkswaterstaat de weg nu tóch wil aanleggen, verbaast verkeersdeskundigen niet echt. Uit eigen cijfers van Rijkswaterstaat blijkt dat het verkeer op de A20 tussen het Terbregseplein en Kleinpolderplein – bij de aanleg van de A4 Delft-Schiedam – negen uur per werkdag vaststaat. Na een ochtendspits van drie uur volgt vanaf één uur een avondspits, die dan duurt tot zeven uur. Logisch dus dat Rotterdam hier niet blij mee is en graag een oplossing ziet om het verkeer op de A20 beter door te laten stromen. De A13/A16 kan wat dat betreft soelaas bieden, maar Delft lijkt er niet veel wijzer van te worden. Het zorgt namelijk voor een extra stroom aan verkeer op de A13, die nu al één van de drukste wegen van het land is. Om dit op te lossen zou de A13 moeten worden verbreed.

De aanleg van de A4 kost 1 miljard euro, de kosten voor de aanleg van een A13/A16 worden geschat op 2 miljard euro en voor het verbreden van de A13 van Overschie tot knooppunt Ypenburg zou 1 miljard euro moeten worden neergelegd. Dat is in totaal dus een slordige 4 miljard euro die wordt besteed aan drie wegen die uitkomen op knooppunt Ypenburg. Daarrmee komt het verkeer op het Knooppunt Ypenburg dus nog meer vast te staan. Dat was dan ook de reden dat een werkgroep van het ministerie de A13/A16 bij de brede herwaardering ‘een onrendabel project' noemde dat 'te weinig zou opleveren op het gebied van leefbaarheid en duurzaamheid'. Daar sluiten tegenstanders van de aanleg van deze wegen zich bij aan. Die vinden die 4 miljard euro weggegooid geld. Wordt, ongetwijfeld, dus weer vervolgd… (JN)

Vuilnisophaaldagen