Home » 2021

Yearly Archives: 2021

Betaald parkeren: nu nog niet

Vorige week ontvingen alle bewoners van de Indische Buurt een brief van de gemeente waarin werd medegedeeld dat er voorlopig geen betaald parkeren zal worden ingevoerd. Dat besluit heeft de gemeente genomen naar aanleiding van de resultaten van een parkeeronderzoek dat afgelopen zomer is uitgevoerd. Hieruit bleek dat de noodzakelijke drempel (90% van alle parkeerplaatsen bezet) om betaald parkeren in te voeren niet is gehaald. De gemeente stelt dat indien de parkeerdruk hoger is dan 90%, dit tot veel zoekverkeer, foutparkeerders en onveilige situaties leidt.

In een gesprek dat het bestuur van de vereniging heeft gehad met de gemeente over dit onderwerp bleek dat er slechts 4 auto’s te weinig geparkeerd stonden om die drempel te halen. Dat betekent dat de parkeerdruk dus eigenlijk wel erg hoog is.

Het onderzoek van de gemeente is uitgevoerd op enkele plekken in de Indische Buurt, dus het betreft niet een integrale meting over de hele wijk. De plekken die gekozen zijn grenzen aan wijken waarin wel betaald parkeren van kracht is en plekken die makkelijk met het OV te bereiken zijn. In onze wijk is gekozen voor een gebied rondom de tramhalte Vrijeban, en het stuk nabij de Reineveldbrug.

In deze gebiedjes zijn op verschillende momenten twee metingen uitgevoerd, in de ochtend, middag en avond, en op werkdagen en in weekenden. Dat geeft een aardig beeld. Wiskundige gezien is dit geen representatieve steekproef. Bij die metingen is ook naar de kentekens gekeken en is vastgesteld of de auto van een bewoner is, van iemand uit de aangrenzende wijk, of van iemand van buiten. Die laatste groep is wat lastig omdat lease-auto’s daar ook onder vallen. Het is niet mogelijk om lease-auto’s van bewoners te onderscheiden van andere leaseauto’s. Daar zit dus nog wel ruimte voor aannames en interpretatie.

Gegeven de aannames die de gemeente hanteert, zouden ongeveer 70% van alle geparkeerde auto’s, dus inclusief de lease-auto’s, van bewoners zijn. De overige 20% (totale bezetting is bijna 90%) is dus van mensen van buiten onze wijk. De vereniging nam altijd aan dat, gezien het aantal woningen en parkeerplaatsen, zo goed als alle parkeerplaatsen door bewoners bezet zouden zijn. Dat lijkt met dit onderzoek niet het geval te zijn.

Dat geeft wel een nieuw wenkend perspectief, namelijk dat indien betaald parkeren wel wordt ingevoerd, slechts 70% van de parkeerplaatsen bezet zou zijn. Afgezien van de mogelijkheid die de gemeente heeft bedacht om ook via de parkeermeter te mogen parkeren. Dat is voor de bewoners sowieso geen goed vooruitzicht, want dat zorgt ook weer voor parkeerdruk, zoekverkeer en uiteindelijk ongewenste onveilige situaties.

In de bomenwijk is onlangs wel betaald parkeren ingevoerd, en daar blijkt dat bewoners toch nog rondjes te moeten rijden om een parkeerplek te vinden. Wij vinden dan ook dat, indien betaald parkeren wel wordt ingevoerd, het maximaal uit te geven parkeervergunningen nooit de 90% van de beschikbare parkeerplekken mag overschrijden. Anders heeft de maatregel geen zin, en dient het inderdaad als extra belasting voor de bewoner.

We houden dit dossier in de gaten.

Gemeente stelt afbouwstap uit

Het College van B&W van Delft heeft op basis van het advies van hun adviseurs besloten om de volgende stap in verminderen van de grondwateronttrekking uit te stellen.

Het plan was om ieder jaar 120 m3 minder grondwater op te pompen. Gelijktijdig loopt een monitoringsprogramma om de effecten van die stappen te meten. Nu blijkt dat de effecten dusdanig groot zijn dat het College zich voor het eerst zorgen maakt.

Het probleem is het opzwellen van de bodem. Doordat er weer steeds meer grondwater in  de diepere ondergrond komt, zet de bodem uit. Hierdoor komen het maaiveld en alle gebouwen omhoog. De snelheid waarmee dat gebeurt, heeft nu de kritieke drempel van 1 mm/jaar bereikt. Een te snelle stijging kan er voor zorgen dat gebouwen en huizen gaan scheuren.

Wordt vervolgd…

 

Parkeren – welk probleem lost vergunningparkeren op ?

De hele Indische Buurt heeft onlangs een brief van de gemeente ontvangen, waarin wordt verteld dat we een parkeerprobleem hebben, en dat het invoeren van vergunningparkeren dat zal oplossen.

Wat is het probleem ?

De gemeente vindt het een probleem als bewoners moeten zoeken naar een parkeerplek. Zoekverkeer en volle straten; dat wil toch niemand? En er zijn klachten binnengekomen bij de gemeente. Ze zeggen niet wat de aard van de klachten is, noch zeggen ze hoevaak de situatie die de aanleiding voor de klachten is, optreedt, en ze vertellen niet op welke specifieke locatie die klachten voorkomen.

De Belangenvereniging is er van overtuigd dat er klachten zijn, en we nemen die uiteraard ook serieus. Er is al langer sprake van straten in de wijk waar forenzen of toeristen hun auto gratis parkeren om vervolgens met de fiets, tram of lopend naar hun eigenlijke bestemming te gaan. Dat geldt vooral voor die straten die grenzen aan de binnenstad (Molukkenstraat), of bij de tramhalte (Ternatestraat, Javastraat).

Wat is de oplossing ?

De gemeente gaat nu metingen doen om de parkeerdruk te bepalen. De gemeente stelt een grens : indien 90% van alle parkeerplaatsen bezet is, dan vindt de gemeente dat er sprake is van te hoge parkeerdruk. Dat is voor de gemeente reden genoeg om parkeervergunning in te voeren.

Dat zou ook de ideale oplossing zijn indien de parkeerders voor een significant aandeel bestaat uit forenzen en binnenstad-bezoekers. De gemeente kijkt daar echter niet naar. En dan kan net zo goed dat die 90% vooral auto’s van bewoners zijn. En die nemen niet af met vergunningparkeren. Dus in dat geval betalen we extra geld, noem het maar parkeerbelasting, maar we krijgen er niets voor terug. Gekker nog, door het mix-parkeren beleid, nodigt de gemeente niet-bewoners om toch vooral in onze wijk te parkeren. De parkeerdruk zal dan eerder toenemen dan afnemen. En de klachten ook.

Als die 90% drempel van de gemeente heilig is, dan moeten ze ook niet meer vergunningen afgeven dan die 90%.

Waarom dan toch vergunningparkeren ?

Dat is een beetje gissen, want daar is de gemeente niet duidelijk in. Wellicht wil de politiek het autobezit terugdringen. Misschien hebben ze geld nodig, en is dit een manier om de burger te meer belasting laten betalen. Hoe dan ook; de burger krijgt er niks voor terug. Maar misschien denken ze ècht dat vergunningparkeren het door de gemeente bedachte parkeerprobleem zal oplossen.

Uitleg

Vergunningparkeren: je koopt een vergunning bij de gemeente waarmee je een heel jaar in één bepaald gebied binnen Delft mag parkeren.

Betaald-parkeren : als je je auto ergens neerzet, moet je betalen bij de gemeente. Vroeger ging dat met een parkeermeter, nu met een app.

Mix-parkeren : zowel vergunningparkeren als betaald-parkeren wordt in één gebied toegestaan.

Praat 16 of 17 februari mee over het Warmteplan

De gemeente is bezig met het maken van een Warmteplan. Dit is een plan om Delft stap voor stap aardgasvrij te maken. De gemeente heeft nu berekend welk energiesysteem voor welke buurt het meest voor de hand ligt. Ook heeft de gemeente een enquête over ‘Delft aardgasvrij’ gehouden.

Praat mee
Wilt u weten wat er uit de berekeningen en de enquête is gekomen? En wilt u uw ideeën, vragen en zorgen over Delft aardgasvrij kwijt? Doe dan mee met een van de online stadsgesprekken over het Warmteplan. Wethouder Stephan Brandligt (duurzaamheid) en het projectteam gaan graag met u in gesprek.

Het stadsgesprek voor de Indische Buurt is op dinsdag 16. En duurt van 19.30 tot 20.30 uur.

Aanmelden
Wilt u meepraten? Meld u aan voor de online stadsgesprekken. U krijgt een e-mail met een link. Met deze link neemt u deel aan het stadsgesprek dat u heeft geselecteerd.

Alleen meekijken
Wilt u alleen meekijken? Dan kunt u de stadsgesprekken ook live volgen op Facebook. Hiervoor hoeft u zich niet aan te melden.

Meer informatie is te vinden op de site van de gemeente.

Vuilnisophaaldagen