Home » Dossiers » A13 » Vereniging heeft zienswijze A13 ingestuurd

Vereniging heeft zienswijze A13 ingestuurd

De Vereniging heeft haar zienswijze ingediend omtrent de aanleg A4 ofwel de verbreding van de A13. In de tracenota worden deze twee scenario’s in keer keer meegenomen. De standpunten van de vereniging zijn :

  • Beide scenario’s lossen de slechte bereikbaarheid van de randstad niet op. De files worden verplaatst naar knooppunt Ypenburg en door de verwachte toename van het verkeer van 50% zal het verkeersinfarct compleet zijn.
  • De voorgestelde verbreding van de A13 (2×5 rijstroken) is onacceptabel omdat :
    • Er een zeer grote barriere ontstaat tussen Delft en de Delftse Hout
    • Er een landtunnel (dit is een overdekte weg) boveop de weg geplaatst wordt
    • De landtunnel eindigt ter hoogte van het Joris, waardoor op die plek een zeer sterk verhoogde concentratie van luchtverontreining zal optreden
    • Door dat oprit naar de A13 bij Delft Noord verplaatst wordt, moet het hele park op het Joristerrein verdwijnen
    • De geluidschermen ter hoogte van het Joris staan door de oprit op grote afstand van de hoofdrijbaan waardoor het effect daarvan zeer klein is.
    • 50 % meer verkeer geeft 50% meer luchtverontreining
    • De aanleg zal een jaar of 7 duren. Gedurende die tijd zal er veel overlast zijn. Bijvoorbeeld omdat zowel de Tweemolentjeskade als de Bieslandsekade worden afgesloten.De Delftse Hout is dan vanuit de buurt vrijwel onmogelijk te bereiken.

Een tweede tracestudie betreft een weg van de A16 naar de A13 om de ring noord van Rotterdam te ontlasten, en de overlast daar te verminderen. De A13 blijft in dat noodscenario ongemoeid, behalve uiteraard bij de aansluiting van het nieuwe deel van de A16. Hierdoor zal echter de overlast ter hoogte van Delft toenemen, omdat het verkeer bij Rotterdam beter doorstroomt en pas op de A13 stil staat. Dit is een slechte optie voor het verplaatsen van een probleem.

En dat terwijl het spoor in Delft verdubbeld wordt waardoor er veel meer reizigers met de trein kunnen. Hierdoor kan het verkeer afnemen, en is er helemaal geen extra asfalt nodig.

Mocht de minister halsstarrig aan zijn verkeersprobleem en zijn oplossing vasthouden, dan is de vereniging wel te porren voor een volledig ondergrondse A13, waarbij het aantal rijstroken ons niet uitmaakt. De tunnel moet dan wel geboord worden zodat we weinig last hebben van de aanleg. Met de door RWS geprognostiseerde vermindering van het fileprobleem wordt zoveel bijgedragen aan het bruto nationale product dat dat ruim opweegt tegen de kosten van een tunnel.

Vuilnisophaaldagen