Home » Dossiers » Heliport » Nieuwe ontwikkelingen rondom helihaven

Nieuwe ontwikkelingen rondom helihaven

De helihaven in de buurt is nog niet van de baan. Een andere locatie maakt voor Delft niet veel verschil. In Delft is er vooral overlast te verwachten van overvliegende helikopters. Een helihaven wordt getoetst op een aantal milieu-aspecten. De vliegroutes zijn geheel voor rekening van de vliegenier. Daar wordt niet op getoetst. Wettelijk is het dan een moeilijk verhaal om bezwaar te maken. We gaan het zien.

Helikopterplatform naast Clausplein Nieuwe locatie alternatief voor plek in Ypenburg

Door PETER KOOP
DEN HAAG – Er bestaat een reĆ«le kans dat Den Haag toch een helihaven krijgt.

Het bedrijf Helinet, dat lijnvluchten op Brussel en Amsterdam wil uitvoeren, een braakliggend terrein in de oksel van het prins Clausplein op het oog.

Helinet heeft samen met een andere aanbieder van helikoptervluchten, Heliplan, een voorstel ingediend bij de gemeente Den Haag. “We hebben een terrein op het oog bij het Prins Clausplein, aan de andere kant van de A12 dan het Forepark,” licht Aernoud Dekker, directeur van Helinet toe. “Nadat de beoogde locatie in Ypenburg is afgevallen, is dit de enig overgebleven optie in de regio. De plek is nu een soort van moeras en helemaal omringd door wegen. Het is uitstekend te bereiken via de snelweg en ligt dicht bij de bedrijventerreinen Forepark en De Binckhorst. En het ligt ver genoeg van woningen. Het is een ideale locatie voor een helihaven.”

Op de helihaven, een landingsplaats voor helikopters, wil Dekker 18 vluchten per dag uitvoeren. “De helihaven zelf wordt niet groter dan 500 vierkante meter.”

Helinet is al jaren op zoek naar een locatie voor een helihaven in Den Haag. Het bedrijf heeft een groot netwerk voor ogen waar met een helikopter tussen Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen, Brussel en Den Haag gevlogen kan worden. De beoogde locatie in Ypenburg stuitte echter op groot verzet bij omwonenden en de gemeente Delft. Die vreesden geluidsoverlast.

Eind vorig jaar kregen de bewoners steun van de provincie. Die bepaalde dat helihavens op minimaal 500 meter afstand van woningen moest komen te liggen. Ypenburg viel definitief af en Helinet moest op zoek naar een nieuwe locatie,. Die lijkt nu dus gevonden.

De gemeente Den Haag wil nog niet inhoudelijk reageren op het voorstel van de vervoersbedrijven. “We gaan het voorstel eerst toetsen. Als blijkt dat het aan alle randvoorwaarden voldoet, nemen we een definitief standpunt in.” Het voorstel lijkt kansrijk. Den Haag heeft zich altijd een groot voorstander getoond van een helihaven.

Dekker wil het liefst ‘overmorgen’ al met z’n helikopters de lucht in. “Maar we hebben het niet in eigen hand. We zijn afhankelijk van andere partijen. Natuurlijk hoop ik dat het zo snel mogelijk is geregeld.”

Bron : Algemeen dagblad

Vuilnisophaaldagen